Choroba Whipple’a

Bardzo rzadka choroba; objawia się gorączką, dolegliwościami stawowymi potem biegunką. Dołącza się niedokrwistość, czasem przebarwienia skóry, zap. wsierdzia.

Objawy początkowe:

• dolegliwości stawowe
  • biegunki
  • kurczowe bóle brzuszne
  • wzdęcia brzucha
  • utrata łaknienia
  • stany podgorączkowe
  • kaszel
  • szmery sercowe.

Objawy późniejsze:

• biegunka stale tłuszczowa
  • typowy zespół upośledzonego wchłaniania.

Wyjaśnienia

Choroba Whipple’a (inaczej choroba Whipplea, choroba Whippla, lipodistrofia septyczna) to rzadka choroba autoimmunologiczna, która atakuje różne narządy w organizmie, w tym przede wszystkim przewód pokarmowy. Choroba ta jest spowodowana przez bakterię Tropheryma whippelii, która najczęściej atakuje jelita grubego, ale może również wpływać na inne narządy, takie jak śledziona, woreczek żółciowy, trzustkę i płuca.

Objawy choroby Whipple’a mogą obejmować:

• Biegunkę
  • Bóle brzucha
  • Wzdęcia
  • Utratę masy ciała
  • Osłabienie i zmęczenie
  • Zaburzenia trawienia (np. brak apetytu, brak wchłaniania składników odżywczych)

Choroba Whipple’a jest spowodowana przez bakterię Tropheryma whippelii, która najczęściej atakuje jelita grubego, ale może również wpływać na inne narządy, takie jak śledziona, woreczek żółciowy, trzustkę i płuca.

Nie wiadomo dokładnie, dlaczego niektóre osoby są bardziej narażone na zachorowanie na chorobę Whipple’a niż inne. Możliwe, że choroba ta jest spowodowana przez kombinację czynników genetycznych i środowiskowych.

Uważa się, że choroba Whipple’a jest rzadsza u osób młodych, chociaż może występować u osób w każdym wieku. Choroba ta jest nieco częstsza u mężczyzn niż u kobiet i może występować w każdym miejscu na świecie.

Nie ma skutecznego sposobu zapobiegania chorobie Whipple’a. Najlepszą metodą zapobiegania jest unikanie kontaktu z bakterią Tropheryma whippelii poprzez przestrzeganie podstawowych zasad higieny